Zástupci iniciativy EOSC CZ na úvod představili aktuální fázi budování českého ekosystému pro správu výzkumných dat, význam zapojení pracovních skupin i příležitosti, které nabízí projekty Open Science II a III. Právě zapojení do těchto aktivit může univerzitám přinést nejen finanční podporu, ale i know-how v oblasti implementace otevřené vědy. „Setkání v Ostravě bylo unikátní příležitostí pro klíčové reprezentanty univerzit v regionu, aby se osobně potkali a vyměnili si zkušenosti o tom, jak v praxi naplňují principy odpovědné správy výzkumných dat,“ uvedl Jaroslav Juráček, tajemník pracovních skupin EOSC CZ.
Vzdělávání je klíčem k úspěchu
Diskuse se nesla v duchu spolupráce a výměny zkušeností – a nejčastěji se dotýkala tématu vzdělávání vědců v oblasti správy dat a otevřené vědy. „Vzdělávání vědců na všech stupních kariéry je klíčovým aspektem pro to, aby se mise EOSC skutečně naplnila,“ zdůraznila Lenka Sedlačková z iniciativy EOSC CZ.
Za Slezskou univerzitu vystoupila Petra Skoumalová, která popsala, že povědomí o open science na univerzitě existuje, avšak systémová podpora
Na VŠB-TUO popsal situaci Jan Platoš, nově jmenovaný prorektor pro vědu, výzkum a doktorské studium. Přiznal, že procesy spojené s rozvojem otevřené vědy zbrzdila výměna vedení, ale zároveň vyzdvihl PhD akademii, kde jsou doktorandům nabízeny dva teoreticky i prakticky zaměřené moduly. Tyto kurzy, za které účastníci získávají kredity, přitahují čím dál větší zájem.
Za Ostravskou univerzitu vystoupila Eliška Vavrečková, manažerka otevřené vědy a držitelka ocenění Community Hero od české komunity data stewardů. Představila přehled vzdělávacích aktivit, které univerzita nabízí svým zaměstnancům a studentům, podpůrné materiály na webu i interní síť odborníků, kteří pomáhají s implementací principů otevřené vědy.
V hlavní roli data stewardky a stewardi
Jedním z hlavních bodů diskuze bylo téma počtu a financování pozic data stewardek a stewardů. Účastníci se shodli, že jeden data steward/-ka nemůže efektivně podporovat více než stovku vědců, a je tedy potřeba hledat modely, které tuto roli umožní rozšířit a udržitelně financovat.
Během setkání zazněla také nabídka spolupráce se Školicím centrem EOSC CZ, které univerzitám může pomoci se vzděláváním zaměstnanců v oblasti správy dat, metadatových standardů či FAIR principů.
Regionální inspirace a spolupráce
Networking ve Slezsku ukázal, že i menší univerzity mohou být v některých oblastech vzorem inovace. Jak zdůraznil prorektor OU Martin Štěpnička, největším bohatstvím každé instituce jsou lidé a jejich schopnosti a přínos musí umět organizace náležitě ocenit. Zároveň připomněl, že instituce mezi sebou mohou sdílet zkušenosti, nikoli však lidi, právě ti totiž představují skutečné bohatství.
„Bylo inspirující vidět, že i menší instituce mohou být vzorem pro větší, a že sdílení zkušeností a vzájemná podpora mají pro komunitu otevřené vědy obrovský význam,“ uzavírá Lenka Sedlačková.
Fotogalerie