Jak spravovat vědecká data? Praktické rady z letní školy na Krétě

Již druhý ročník mezinárodní letní školy NFFA 2024 uspořádala výzkumná infrastruktura Nanoscience Foundries and Fine Analysis (NFFA) v Heraklionu na Krétě. Určená byla postgraduálním studentům, výzkumným pracovníkům i technikům z akademické i průmyslové sféry, kteří měli zájem získat praktické zkušenosti s nástroji NFFA-Europa pro management dat, medatat a vzdálený přístup. Hlavním cílem třídenní letní školy bylo vést výzkumné pracovníky k efektivnímu uplatňování principů FAIR dat v praxi.

8. 7. 2024 Vladimíra Coufalová

Bez popisku

Kampus, kam přijeli účastníci letní školy, se nachází na okraji města Heraklion, pouhý kilometr od starověkého paláce Knóssos. Zdejší výzkumné centrum The Foundation for Research and Technology - Hellas (FORTH) navrhl podle vzoru Knósského paláce řecký architekt Panos Koulermos. V prostorách učebny, kde se účastníci shromáždili, letní školu zahájil řecký fyzik Emmanuel Stratakis, výzkumný ředitel v Institute of Electronic structure and laser (IESL).

Tón letní školy udalo video „A data management horror story,“ které v úvodu své přednášky pustila Rossella Aversa z Karslruhe Institute of Technology (KIT).

Ve videu se setkají onkoložka Dr. Judy Benign a vědec, který publikoval článek o B-lymfocytech. Dr. Judy Bening by chtěla využít vědcův článek pro svou práci o rakovině slinivky břišní a několikrát požádá vědce o data, která ve svém výzkumu použil. On jí vždy odpoví, že data jsou v článku. Dr. Judy Bening znovu a znovu žádá o data, která v článku rozhodně nejsou, až vědec nakonec přizná, že neví, kde jeho data jsou.

Video přímo nahrálo zopakování si principů FAIR, tedy, že nejen vědecká data, ale i metadata musí být „findable,“ že je lidé i stroje musí snadno najít, „accessible,“ tedy, že k datům by měl být zajištěný otevřený přístup, „interoperable," data musí mít strukturu srozumitelnou lidem i strojům a „reusable,“ musí se vědět, za jakých podmínek lze data opakovaně použít.

Následoval krátký kvíz, v němž si účastníci potvrdili, že rozumí rozdílu mezi pojmy „open data,“ data, která jsou k volnému využití a „FAIR data,“ data, k nimž existuje otevřený přístup, ale zároveň jsou, podle potřeby, maximálně chráněná před zneužitím.

Aby nezůstalo jen u teorie, většinu přednášek doplnila praktická cvičení. Že správný popis metadat je pro správu vědeckých dat úplně nezbytný, ukázal Andrea Recchia, který představil aplikaci Metadata Editor pro sestavování a úpravu dokumentů s metadaty. Aplikace, se kterou se účastníci letní školy učili pracovat, je veřejně dostupná a kompatibilní s Linux, Windows i MacOS. Vyzkoušet ji může každý na adrese: gitlab.com. K dispozici je i software, který dokáže zkontrolovat, zda jsou data jsou skutečně FAIR, jmenuje se F-UJI a dostupný je na: f-uji.net.

O svou zkušenost s programem letní školy se podělila Anna Bertelli z Univerzity v Miláně (UniMi). Anna se v rámci své agendy setkává s data managementem, FAIR daty, digitalizací, ale pouze v teoretické rovině, a tak se chtěla této problematice přiblížit i z praktického hlediska. „Vystudovala jsem filozofii a chtěla bych rozumět konceptům, které jsou v základu managementu dat. Vytvořit si svou vlastní filozofickou reflexi,“ říká Anna. Poselství, které si z letní školy odváží vyplynulo s diskuzí ohledně právních náležitostí a licencí dat, kdy je zřejmé, že vědeckou komunitu čeká v oblasti Open Science kulturní proměna, a to i ve způsobu jakým se hodnotí výsledky výzkumu.

Letní školy se účastnily i Olga Bohuslavová a Vladimíra Coufalová z EOSC Sekretariátu, pro které byla letní škola způsobem, jak během krátké doby vstřebat přístupným způsobem velké množství znalostí v oblasti managementu výzkumných dat a řadu z nich si i vyzkoušet v praxi.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.